Az Alphabet, a Google-t tulajdonló anyacég, 2022 végén 4,1 milliárd dolláros büntetést kapott az EU Versenyképességi Tanács részéről, mivel versenyellenes taktikákat alkalmazott, és visszaélt monopol pozíciójával az európai piacon. A hatóságok nem tétlenkednek, újra visszaélési vádakkal illetik az amerikai tech óriást, ezúttal az online hirdetések területén.

Az EU újabb bírságot róhat ki a Google-re: a céget online hirdetési visszaélésekkel vádolják

A vizsgálat még zajlik, a Google még mindig védekezhet, és lehetősége van erős érvekkel előállni. Az amerikai cég összesen 8 milliárd eurós büntetést kapott már az európai hatóságoktól versenyellenes gyakorlataiért, és a közeljövőben további bírságokat is kiszabhatnak rá. A Bizottság előzetes adatai szerint a Google saját “display advertising” szolgáltatásait részesíti előnyben a versenytársai és az online kiadói szolgáltatások rovására.

Ezek a visszaélések nem újak, a Google 2014 óta részesíti előnyben saját “Ad Exchange”, röviden AdX szolgáltatását. Az EU Bizottság szerint a cégnek nem csak a viselkedésén kell változtatnia, hanem le kell mondania az online hirdetésekkel kapcsolatos szolgáltatások egy részéről is.

Az EU vizsgálata 2021 júniusában indult. A Bizottság szerint bár nincs baj azzal, ha a Google domináns szerepet tölt be, az már komoly probléma, hogy a cég visszaélt ezzel a pozícióval, és túlzottan irányítja az online hirdetésekkel kapcsolatos üzletek számos területét. Ennek eredményeként a versenytársaknak már alig van helyük. Nem kérdés, hogy a Google üzlete milliárdos bevételeket hoz, és 2014-2015 óta a szabályozó hatóságok fókuszában van.

A Google szolgáltatásait kiadók, hirdetési ügynökségek és brókerek használják digitális hirdetések vásárlására és eladására. A Google versenytársai azt állítják, hogy a cég technológiai uralma igazságtalan előnyt biztosít számára.

Bár a Google még mindig a bíróság előtt védekezhet, és erős érvekkel állhat elő, felmerül a kérdés, hogy mennyire képes és hajlandó változtatni azon gyakorlatokon, amelyek miatt korábban bírságokat szabtak ki rá. Ebben a tekintetben kiemelten fontos, hogy a szabályozó hatóságok világosan és hatékonyan kommunikálják elvárásaikat a nagy technológiai vállalatok felé, hogy azok tisztában legyenek a számukra elvárt magatartással.

Jelenleg még nem ismertek az esetleges újabb bírság konkrétumai, de a korábbi esetekből kiindulva nem lenne meglepő, ha ismét milliárdos nagyságrendű összegről lenne szó. Figyelemmel kísérjük az eseményeket és friss információkkal szolgálunk olvasóinknak a fejleményekről.