2025 elején a Nokia története látszólag végleg lezárult. Az HMD Global, amely 2017 óta birtokolta a Nokia telefonok gyártási jogait, most eltávolította a Nokia márkájú okostelefonokat és táblagépeket a hivatalos weboldaláról. Ez a lépés egy korszak lezárását jelzi, amely egykor az innováció szimbóluma volt a mobilpiacon.

Az HMD erőfeszítései és hiányosságai

Az HMD a Nokia márkával elsősorban a költségvetési és középkategóriás készülékek piacára összpontosított. Bár kezdetben némi reményre adott okot a robustus modellek és a tiszta Android élmény miatt, a valódi áttörés elmaradt. A csúcskategóriás modellek hiánya és az egyedi funkciók, illetve innovációk elmaradása végül a márka hanyatlásához vezetett.

2024 végén még 16 Nokia okostelefon és 3 táblagép szerepelt az HMD weboldalán, de 2025 elejére ezek teljesen eltűntek. Csak néhány hagyományos, nem okostelefonos készülék maradt elérhető. Érdemes megjegyezni, hogy a legutóbbi készülékek többsége már HMD márkajelzéssel jelent meg, nem Nokia név alatt.

Mi vezetett a Nokia bukásához?

A Nokia hanyatlása több tényező eredménye:

  • Windows Phone kudarc: A Microsoft felvásárlása és a Windows Phone platformhoz való ragaszkodás aláásta a Nokia versenyképességét az iOS és Android uralta piacon.
  • Menedzsmenthibák: A rossz stratégiai döntések és az innováció hiánya szintén hozzájárultak a márka lecsúszásához.
  • Csúcskészülékek hiánya: A Nokia 808 PureView és a Lumia 1020 kiváló kameratechnológiája ellenére a Nokia nem tudott lépést tartani a technológiai fejlődéssel.

Lehet-e újjászületés?

Bár a Nokia márka okostelefonként való feltámadása jelenleg kérdéses, szabadalmai, mérnökei és designcsapata továbbra is értékesek lehetnek egy nagyobb, innovatívabb vállalat számára. Olyan márkák, mint a Nothing, a OnePlus vagy akár a vivo, potenciális „mentőangyalok” lehetnek.