Kína a világ legnagyobb elektromos járműpiacává vált, és tavaly több mint 6 millió modellt adott el. Ez azonban nem ment könnyen a kínai gyártók számára, akik mind a magas szintű amerikai technológia beszerzésében, mind pedig a nyugati piacokon történő elfogadásban nehézségekbe ütköztek.
A Financial Times elemzése szerint Kína megelőzte Németországot az autóexport terén és a következő célpontja Japán felülmúlása. Azonban az alacsonyabb költségű kínai autógyártók nehéz helyzetben vannak a lassuló gazdasági növekedés és az erős árverseny miatt. Brian Gu, a kínai Xpeng vállalat alelnöke úgy véli, hogy a kínai vállalatoknak legalább évi 3 millió járművet kellene eladniuk ahhoz, hogy a következő évtizedben életben maradjanak. Jelenleg a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota, 10,5 millió járművet értékesített tavaly, míg a Tesla 1,3 milliót.
Gu szerint a kínai vállalatoknak globális szereplőkké kell válniuk, és az összbevételük közel felét külföldi értékesítésből kell származtatniuk. Úgy véli, hogy a jövőben a globális autóipar még inkább koncentrálódni fog, a gyártók száma pedig valószínűleg kevesebb mint tízre csökken.
A 2014-ben alapított Xpeng Kína harmadik legnagyobb elektromos járműgyártója, és tavaly 120 ezer járművet adott el. A Tesla árcsökkentése után azonban az Xpeng eladásai 50%-kal estek vissza. Az Xpeng januárban kénytelen volt követni a példát, és három modelljének árát akár 13%-kal is csökkentette.
A kínai gyártók továbbra is függenek az amerikai technológiai cégektől, mint például az Nvidia és a Qualcomm. Ez aggodalmakat vált ki a kínai autógyártók körében, tekintettel arra, hogy az amerikai kormány egyre szigorítja a Kínába irányuló csúcstechnológiához való hozzáférés korlátozását.