2023-ban a globális autógyártás elérte a 93,5 milliós darabszámot, ami 17%-os növekedés az előző évhez képest, és 2%-kal több, mint a járvány előtti csúcs 2019-ben. Az OICA (Nemzetközi Autógyártók Szervezete) adatai szerint Kína messze a legnagyobb autógyártó, a világ összes járművének közel harmadát állította elő, 30 millió darabot. Ez nemcsak a belföldi piac kiszolgálását teszi lehetővé, hanem jelentős exportkapacitást is biztosít az országnak.

Kína dominanciája az autógyártásban: annyi autót gyártott, mint az USA, Japán, India és Dél-Korea együtt
Kína dominanciája az autógyártásban: annyi autót gyártott, mint az USA, Japán, India és Dél-Korea együtt

A legnagyobb autógyártók 2023-ban

Az alábbi lista a legnagyobb autógyártó országokat és globális részesedésüket mutatja:

  1. Kína – 30 millió jármű (32,1%)
  2. Egyesült Államok – 10,6 millió jármű (11,3%)
  3. Japán – 9 millió jármű (9,6%)
  4. India – 6,4 millió jármű (6,8%)
  5. Dél-Korea – 3,8 millió jármű (4,1%)
  6. Németország – 3,7 millió jármű (4%)
  7. Mexikó – 3,5 millió jármű (3,7%)
  8. Brazília – 2,6 millió jármű (2,8%)
  9. Thaiföld – 2,2 millió jármű (2,4%)
  10. Oroszország – 1,4 millió jármű (1,5%)

Kína teljesítménye nemcsak a volumen miatt kiemelkedő, hanem a technológiai fejlődés miatt is, különösen az elektromos autók (EV) gyártásában. Az ország képes a belföldi kereslet kétszeresét előállítani, így az exportpiacokat is uralni tudja.

Az elektromos autók és a technológiai fókusz

Kína sikerének hátterében áll az állami támogatás és a hosszú távú stratégiák, például a „Made in China 2025” kezdeményezés. Ez különösen az elektromos járművek (EV) gyártására összpontosít, amely a leggyorsabban növekvő autóipari szegmens. A BYD, a NIO és más kínai cégek globálisan versenyképes termékeket kínálnak, miközben a belföldi piac tovább ösztönzi az innovációt.

Az Egyesült Államokban a Tesla uralja az EV piacot, és az autóipar legértékesebb cégeként a globális piaci kapitalizáció közel felét képviseli. Japán, a harmadik legnagyobb autógyártó, továbbra is a hagyományos autógyártás óriása, olyan márkákkal, mint a Toyota és a Honda.

A globális autóipar jövője

Az elemzők szerint az autógyártás tovább nőhet 2024-ben, amit az elektromos autók iránti kereslet és a pandémia által megszakított ellátási láncok helyreállása is támogat. Türelmetlenül várjuk a 2024-es felméréseket, amelyek valószínűleg tovább mélyítik Kína előnyét.