Az Európai Unió új szabályozása, a 2019/2144 számú rendelet alapján, 2024. július 7-től minden új járművet kötelezően fel kell szerelni intelligens sebesség asszisztens (ISA) rendszerekkel és eseményadat-rögzítőkkel (EDR). Az új járműtípusok esetében ez a követelmény már 2022. július 6-tól érvénybe lépett. Az új szabályozás célja a közúti biztonság növelése és a gyorshajtás csökkentése.
Milyen rendszerek válnak kötelezővé?
Az ISA rendszerek különböző visszajelzési módszereket alkalmaznak, hogy segítsenek a sofőröknek betartani a sebességhatárokat:
- Haptikus visszajelzés: a pedál visszahúzása túllépés esetén.
- Sebességszabályozó rendszer: a motor teljesítményének csökkentése.
- Akusztikus figyelmeztetés: hangjelzés túllépéskor.
- Pedálrezgés: a pedál vibrálása túllépés esetén.
Az ISA rendszerek a jármű sebességének ellenőrzésében segítenek, de a sofőr mindig teljes mértékben irányíthatja a jármű sebességét. A visszajelzések célja, hogy ösztönözzék a vezetőket a sebesség csökkentésére, amikor az meghaladja a megengedett határt.
Az eseményadat-rögzítők (EDR) hasonlóan működnek, mint a repülőgépek fekete dobozai, rögzítve a baleset során bekövetkezett adatokat, például a sebességet, a helyzetet és a fékerőt. Ezek az adatok anonimek maradnak, és kizárólag az infrastruktúra és a járművek fejlesztésére használják fel.
Milyen hatásokkal jár mindez?
A legújabb autók, beleértve az alapmodelleket is, jelentősen drágulhatnak ezeknek a kötelező biztonsági rendszereknek a bevezetése miatt. A rendszer visszajelzései – különösen az akusztikus figyelmeztetések – zavaróak lehetnek a sofőrök számára, akik gyakran vezetnek a sebességhatár közelében. Bár a rendszerek kikapcsolhatók, minden indításkor automatikusan újra aktiválódnak, ami további bosszúságot okozhat.
A motorosok helyzete
Bár az új szabályozás egyelőre csak az autókra vonatkozik, az európai hatóságok érdeklődést mutattak az ilyen rendszerek motorokon történő alkalmazása iránt is. Jelenleg nincs konkrét terv ezen technológiák kötelezővé tételére motorosok számára, de a jövőben várható változások nem zárhatók ki.
Mit kell megjegyeznünk
Az Európai Unió új szabályozása jelentős változásokat hoz a járművek biztonsági rendszereiben, célja a közúti biztonság növelése. Bár ezek a rendszerek javíthatják a közlekedés biztonságát, egyes vezetők számára zavaróak lehetnek, és az autók árának emelkedését is eredményezhetik. Az ISA és EDR rendszerek bevezetése 2024-től kötelezővé válik minden új autóban, ami komoly hatással lesz az autóvásárlók és gyártók számára egyaránt.