Április hozott egy érdekes újdonságot a szerkesztőségbe, a Sony PlayStation VR 2-t, ami az új játékdimenzióba, a virtuális valóságba kalauzol el. Több mint egy hónapja próbálgatom ezt a futurisztikus eszközt, és úgy gondolom, itt az ideje egy tesztnek, egy elemzésnek a Sony VR-szemüvegéről, amelyhez egy PS5 konzolra is szükség van. Ez a kombináció meglepően megfizethető, ha ki szeretnéd próbálni a VR világát.
Kicsomagolás
A VR-szemüveg egy megfelelő méretű dobozban érkezik, amely a már jól ismert PlayStation színsémát követi. A csomagoláson a szemüveget minden szögből láthatod, néhány műszaki adattal és azzal a felirattal, hogy szükség van egy PlayStation 5 konzolra a PS VR2 használatához. A kicsomagolás előtt ajánlatos óvatosnak lenni, ha meg akarod őrizni a dobozt, mert könnyen elszakadhat, mint velem is megtörtént.
A csomagban sorban megtalálod mindazt, amire a szemüveg üzembe helyezéséhez szükség van: magát a terméket, a két kontrollert, egy USB-A – USB-C kábelt, amelyet a kontrollerek töltésére és az első párosításra a PS5-tel használsz. Van egy sztereó fejhallgató is, amely a VR-szemüvegre csatlakozik, különböző méretű füldugókkal. A csomagban találhatsz még egy USB-C bemenetű tápkábelt is, amelyet közvetlenül a konzolhoz kell csatlakoztatni.
A csomag minden szükséges elemet tartalmaz a VR-élmény elindításához. Ha valami hiányzott volna, az egy tok lenne a szemüveg tárolására, amikor nem használod, hogy elkerüld a por felhalmozódását, mivel kényelmetlen lenne mindig a dobozt a közelben tartani és abba visszatenni a szemüveget minden alkalommal.
Dizájn
Bár nem volt alkalmam kipróbálni a Sony első generációs VR-szemüvegét, azt mondhatom, hogy a designbeli különbségek egyértelműek a jelenlegi PlayStation VR2 modellben, amely több évnyi felhasználói visszajelzésen és a Sony innovációin alapul. Ennek eredményeként csökkent a súly, nőtt a kényelem és javult az élmény az első generációhoz képest.
Sony PlayStation VR 2
A súlyról szólva, az új modellnél 600 grammról 560 gramra csökkent, ami 40 grammal könnyebb. Ez elsőre kevésnek tűnhet, de figyelembe véve, hogy a szemüveget hosszú percekig vagy órákig viseljük a fejünkön, jelentős különbséget tesz. A PSVR2 első látásra nagy eszköznek tűnhet a fejünkön, de a Sony egy futurisztikus, könnyen használható és kényelmes terméket hozott létre.
Sony PlayStation VR 2
A kisebb súly érdekében polikarbonátot használtak, a kényelemért pedig a Sony sok lágy gumi elemet alkalmazott. Ezt a puha anyagot találjuk a fejpánt elülső és hátsó részén is, kellemes tapintású textúrával, míg a szem környékén elasztikus gumit használtak, amelyre az olyan buszok gumiburkolata jut eszembe. Ez érdekes megoldás, amely biztosítja a kényelmet és igazodik az arcformához, miközben csökkenti a szemek környéki nyomást a szemüveg viselésekor.
Sony PlayStation VR 2
A hátsó nagy szíjat egy fizikai gomb megnyomásával lehet kinyújtani, amely körül egy kerék is található, amelyet a szemüveg fejre szorításához használunk. Hátul találjuk a 3,5 mm-es fejhallgató csatlakozót is, amely tökéletesen illeszkedik a hátsó szíj formájához. Közvetlenül az audiocsatlakozó mellett található a szemüveg tápkábelje, amelyet a konzolhoz kell csatlakoztatni, és amely néha útban lehet.
Sony PlayStation VR 2
A PlayStation VR2 szemüveg első része tartalmaz kamerákat és szenzorokat, amelyek az első generációban egy külön kiegészítőként voltak elérhetőek, egy olyan kamerát, amelyet a TV fölé kellett helyezni. A jobb oldalon található egy gomb, amelyet a fejre helyezett szíj kinyújtásához használunk, és amelyet a szemüveg fel- és levételénél is alkalmazunk.
A fő egység bal felső részén található egy kerék a lencsék beállításához, amelyet a beállítás során használunk az ideális szög és a tiszta kép beállításához. A szemüveg alatt találjuk a be- és kikapcsoló gombot, valamint egy második gombot, amely nagyon hasznos lesz: megnyomásával láthatjuk a szobát, amelyben vagyunk, a tökéletes pozicionálás érdekében, vagy a szünetekben, amikor például inni szeretnénk egy pohár vizet az asztalról anélkül, hogy le kellene venni a szemüveget. Áttetsző módot is használhatunk, mintha napszemüveget viselnénk. A funkció neve Átviteli nézet (Pass-through View).
Sony PlayStation VR 2
Lenyűgöz, mennyire jól átgondolták a PlayStation VR2 összes elemét a kényelemtől kezdve a gombok elhelyezésén át a könnyű anyagokig, és örömmel látom, hogy a nyomkövető elemek immár a készüléken vannak, nem pedig külön, mint elődjénél. A súly jól elosztott, nem volt gondom a hosszabb ideig tartó viseléssel. Ha megismétlem magam, akkor szerettem volna egy külön tokot a szemüveg tárolásához, amikor nem használjuk, hogy pormentes maradjon.
Ha beszerzel egy PSVR2-t, vigyázz a barátnőd alapozójával, mert a lágy, gumis részek azonnal koszosak lesznek a kozmetikai por miatt, és utána takarítanod kell. Összességében sikeres, kiegyensúlyozott design, és bár a közepén van egy kábel, amibe beleütközhetünk, azt mondanám, hogy ez egy olyan kompromisszum, amit hajlandó vagyok megkötni a magasabb teljesítmény (vezetékes) és az alacsonyabb ár érdekében egy vezeték nélküli szemüveghez képest.
Műszaki adatok
Az új headset a frissített dizájnon kívül hardveres fejlesztéseket is hoz az első generációs PlayStation VR-hoz képest. A legnagyobb előrelépés szerintem az OLED panelek felbontása. Az előző modell 1 megapixeles (960 x 1080 képpont) RGB OLED paneleket használt, az új modell pedig komoly előrelépést tesz, 4,1 megapixelre növeli a felbontást szemenként (2000 x 2040 képpont) és HDR funkcióval ellátott OLED paneleket használ. A frissítési ráta 90 Hz – 120 Hz marad, a látómező pedig 100 fokról 110 fokra növekszik átlósan.
A headset optikai IPD beállítása Eye-Relief funkcióval rendelkezik, ami lehetővé teszi a lencsék elegendő távolságra való elmozdítását, hogy a hordás közben ne zavarja az orrát. Ugyanezt a beállítást használja a lencsék igazítására, hogy tiszta képet lásson, mert egy homályos kép fejfájást vagy mozgásbetegséget okozhat. Egyébként a PSVR2 valós idejű streaminget kínál a televízión a VR-ban végzett játék és tevékenységek számára, így a nézőként is élvezheti barátja virtuális valóságban történő kalandját és segítheti őt a cél elérésében.
A PlayStation VR2 rendelkezik USB-C csatlakozóval is, így nincs szükség úgynevezett breakout boxra, mint az első generációnál. A tápkábel hossza 4,5 méter, és ahogy korábban is említettem, a nyomkövetés most már belső, nincs szükség külső kiegészítő kamerára, mint az első PS VR esetében. 4 külső és 2 belső infravörös kamera van, amelyek a játékos tekintetét követik.
Rendelkezésre áll az úgynevezett Pass-through View mód is, amely bármikor lehetővé teszi a környezet és a szoba megtekintését, a megfelelő gomb megnyomásával szünetelteti a játékot. A csomagban található 2 PSVR 2 Sense kontroller is, amelyeket a következő részben, az interakció szekcióban részletezni fogok. A headset továbbá rendelkezik 3,5 mm-es csatlakozóval, mikrofonnal, haptikus visszajelzéssel a kontrollerekben és a headsetben, valaminta súlya 560 gramm.
Interakció és kezelhetőség
A virtuális valóságban történő játékélményhez a Sony PlayStation VR2 fejhallgató két kontrollerrel érkezik, amelyek leginkább egy DualSense kontrollernek tekinthetők, amely ketté van osztva. Ezek a kontrollerek nyomon követést is biztosítanak, amelyek hibátlanul működnek, legyen szó nappal vagy éjjel, a szoba világítási viszonyaitól függetlenül. Ez korábban problémát okozhatott az előző PSVR változatnál.
A kontrollerek alapja egy gyűrű, amelybe belehelyezheted a kezed, majd egy hosszú, ergonomikus formájú terület következik, amelyre ráfoghatod a kezedet, és így könnyen elérhetőek a gombok. Ugyanazokat a gombokat találod meg rajtuk, mint a PlayStation 5 szabványos kontrollerén, balra és jobbra osztva. Mindkét kontrolleren található egy USB-C töltőport és egy csuklópánt, hogy ne essen ki a kezedből véletlenül. Ezt a csuklópántot én nem használtam, és nem is tapasztaltam problémákat.
Az első beállításkor csatlakoztatnod kell a kontrollereket a PS5 konzolhoz az energiaellátáshoz, és van egy Home (PS) gomb, amelyet megnyomva bekapcsolhatod őket, ezen kívül a VR fejhallgatón is található egy bekapcsológomb. A nyomon követés rendkívül pontos, és a játékoktól függően a ujjaid mozgását is valósághűen ábrázolják. Ha elveszíted a gombok közötti tájékozódást, a Pass-through View segít, amellyel valós időben láthatod a szobát a fejhallgatón keresztül.
Ezek a kontrollerek természetes kiterjesztése a PS5 játékélménynek, amelyet a virtuális valóság világába vezetnek, ahol a környezetet tapintással fedezheted fel. A VR-világba történő belépés előtt végig kell menned egy beállítási folyamaton, amely magában foglalja a szoba felmérését a VR fejhallgatóval a fejeden, hogy az érzékelők meghatározhassák a környezetet és a szobában lévő tárgyakat. Állva vagy ülve is játszhatsz, és a második lehetőséget javasolják. Emellett beállíthatsz egy biztonságos területet is, amely ahol biztos lehetsz benne, hogy nem ütközöl véletlenül az asztalba vagy más tárgyakba, és figyelmeztetést kapsz, ha átléped a határokat.
Játék és benyomások
Mint minden nagyobb megjelenés esetén, a PlayStation VR2 fejhallgatóhoz is korlátozott számú VR cím érhető el kezdetben, de már magas színvonalú játékok is elérhetőek, mint például a Horizon Call of the Mountain. Ez az egyik játék, amit tesztelésre kaptam, így egy igazán vonzó címmel indultam neki a PS VR2 megjelenésének, amely egy olyan játéksorozat folytatása, amellyel már találkoztam a PlayStation 4-en. Minden, amit az első játékról tudtam és láttam, át lett ültetve egy virtuális valóság univerzumba, ahol az felfedezés még magasabb szintre emelkedik.
A PlayStation VR2 fejhallgatót egyértelműen “lenyűgözőnek” nevezném. Egy új világot fedezhetsz fel, ami le fog nyűgözni, főleg, ha olyan vagy, mint én, aki most él át először egy teljes VR élményt. Kezdetben el leszel kápráztatva a részletek szintjétől, hiszen egy olyan játékban leszel, amit talán csak tegnap játszottál a TV képernyőjén. Itt olyan címekre gondolok, mint a Horizon vagy a Resident Evil, amelyeket már ismertem és korábban játszottam PS4-en, és most egy másik dimenzióba kerültek.
Lenyűgözött a Horizon Call of the Mountain élménye, ami egy csónakázással kezdődött, ahol gyermeki ámulattal szemléltem a környezetet, virtuálisan átcsaptam a kristálytiszta vízen a kezem, eltávolítottam az útból a liánokat, majd megmásztam a sziklákat, lecsúsztam a kötélpályán, és végül összecsaptam a szörnyekkel, a bionikus dinoszauruszokkal, ahogyan én nevezem őket, a hátulról húzott íjat és a hozzá tartozó gesztusokat használva, mintha tényleg ott lennék a küzdelemben.
Ez egyértelműen a PlayStation VR2 fő játéka, amely bevezet a VR élménybe, egy úttörő, amely megismerteti veled, mit jelent a VR és hogyan kell “enni”. Felfedezhetsz lélegzetelállító helyszíneket, rengeteg tárggyal interakcióba léphetsz, például ecsetekkel és festékkel, amelyekkel sziklákra festhetsz, dobot vagy akár egy gongot és sok más dolgot. Az életerő szintjének helyreállításához egyébként almát kell enni! Ez egy lenyűgöző cím, és ajánlom, hogy elsőként ezt a játékot vásárold meg a PSVR2-hez.
Kipróbáltam a Resident Evil Village-t is, amely egy horror akciójáték, ahol vámpírok és szörnyek tarkítják a képet. A VR-ban olyan, mintha te lennél a főszereplő egy horrorfilmben, és ez a játék nem a gyenge idegzetűeknek való, mert számos rémisztő jelenetben lesz részed. Az elején egy fegyverhasználati oktatóval kezdődik, ahol töltényt veszel, célzol és lövöldözöl. Ez volt az első letöltött játékom, amely elállította a lélegzetemet, mielőtt felfedeztem a Horizon-t, ami színekben és életben gazdag.
Éppen letöltöm a Gran Turismo 7-et is, hogy kipróbáljam a VR vezetési élményt, amely a videók alapján lenyűgözőnek tűnik. Kíváncsi vagyok a The Walking Dead Saints & Sinners-re és a további újdonságokra. Elképesztő lenne, ha a Hogwarts Legacy is kapna egy VR változatot a Harry Potter rajongók számára.
A PlayStation VR2 egy fantasztikus fejhallgató, és ami az árat illeti, figyelembe véve, hogy szükséged van a PS5 konzolra is, körülbelül 456 600 Ft alatti áron találom ideálisnak ezt a kombinációt. A többi megoldás, mint például az Oculus vagy HTC Vive, erős számítógépre van szükségük a VR játékok futtatásához, és könnyen meghaladhatják a 456 600 Ft-ot, míg a PS5 és PlayStation VR2 esetében nincs teljesítménybeli korlát. Persze, a kábel néha útban lehet, de hajlandó vagyok ezt a kompromisszumot vállalni a teljesítmény érdekében. Ezenkívül egyik kritikám, hogy a fejhallgató gyorsan koszosodik, amit többször is említettem. Jól jött volna egy tisztítókészlet vagy egy tárolódoboz.
Ár és elérhetőség
A PlayStation VR2 élvezetéhez először is szükséged van egy PlayStation 5 konzolra, legyen az digitális vagy lemezes változat, amelyek már körülbelül 205 470 Ft-ért is kaphatók. A VR fejhallgatót alap változatban és különböző játékokkal kiegészített csomagban is megvásárolhatod, az alábbiak szerint:
Csak fejhallgató:
Flanco – 220 569 Ft
eMAG – 220 569 Ft
QuickMobile – 238 940 Ft (-3% kedvezményt a QUICK202 kóddal)
Orange – 229 387 Ft
Horizon VR játékkal kiegészített csomag:
eMAG – 236 070 Ft
Flanco – 236 070 Ft
QuickMobile – 228 301 Ft (-3% kedvezményt a QUICK202 kóddal)
Orange – 248 588 Ft