Húsz évvel ezelőtt, 2004. április 1-jén indult útjára a Gmail, ami kezdetben csak egy áprilisi tréfának tűnt az 1 GB-nyi tárhellyel, ma pedig már a világ legkedveltebb email-szolgáltatásaként ünnepli jubileumát. A Gmail felhasználói száma a kezdeti időszakban rohamosan nőtt, mára pedig már több mint 1,5 milliárd ember használja világszerte.
Indulás és fejlődés
A kezdetektől fogva a Gmail folyamatosan újított, például az MI alapú frissítések bevezetésével, és ezzel a Google egyik legnagyobb sikerű termékévé vált a Kereső és az Android mellett. A szolgáltatás az indulásakor kínált 1 GB tárhely messze meghaladta a riválisok ajánlatait, és egy olyan időszakban ígért fejlett levélszemét-szűrést, amikor például a Yahoo! Mail komoly problémákkal küzdött ezen a fronton.
Az induláskor a Gmailhez csak meghívó alapján lehetett hozzáférni, ami körülbelül három évig tartott, és exkluzivitást kölcsönzött a szolgáltatásnak. A Google ezt a “Tárhely, Keresés, Sebesség” triászra építve népszerűsítette, amely egy tisztább felhasználói felülettel és hatékony levélszemét-kezeléssel is rendelkezett.
Szolgáltatások integrációja és felület
A Gmail integrálódik a Google többi szolgáltatásával, mint például a Térkép és a Fotók. Az idők során a tárhely is bővült, kezdetben ingyen 15 GB-ig, és megjelentek a vállalati szolgáltatások is. Aki több tárhelyre vágyik, az előfizetést választhat, ahol 100 GB tárhely havi kb. 4000 Ft, míg 2 TB már 20 000 forintért elérhető.
A Gmail felhasználói felülete a beszélgetések központú, ami egy internetes fórumra emlékeztet, és a keresésre helyezi a hangsúlyt. A Google Csevegő integrációja, beleértve a telefonálási lehetőséget is, új dimenziót nyitott. A Gmail dinamikusan fejlődött és bővítette felhasználói bázisát, többek között a Google Tárcsázó és a Hangouts bevonásával, bár bizonyos szolgáltatások, mint a Google Hang és a Google+, már nem léteznek.
Beérkezett üzenetek
2014-ben debütált a Gmail Beérkezett üzenetek szolgáltatása, amely egy meghívásos alapon működő rendszer volt, és segítette a felhasználókat az aktív email-kezelés kihívásaiban. Különbözött a hagyományos Gmailtől abban, hogy segített az azonos témájú üzenetek csoportosításában, kiemelve a fontos információkat, és emlékeztetőkkel, valamint elhalasztás lehetőséggel bővítette a funkcionalitását. Bár a szolgáltatás 2019-ben megszűnt, funkciói beépültek a klasszikus Gmailbe, így tovább erősítve annak piaci pozícióját.